Waar het naartoe moet met Spotifette

Posted: October 4, 2010 in Spotifette

Naar aanleiding van de onstane discussie over waar het naartoe moet met Spotifette, een kleine toelichting waarom ik Spotifette ook alweer lanceerde.

Ik heb Spotifette bedacht als een platform waarop mensen een lans kunnen breken voor een bepaalde band, een blog waar mensen een band onder de aandacht kunnen brengen. Op het moment dat de populairste pop/rock band van dit moment in de lijst terecht komt, kun je je afvragen of dit nog bij het oorspronkelijke idee past. Maar eerlijk gezegd had ik The National of een dergelijke band, Arcade Fire, Grizzly Bear, Interpol of Editors al veel eerder verwacht. Dat is nu eenmaal inherent aan het vrijgeven van de blog en precies de bedoeling. Het hele idee van de blog is dat er naar elkaar(‘s muziek) geluisterd moet worden en over elkaars keuzes gedebatteerd. Natuurlijk is het interessant om met obscure plaatjes aan te komen, maar voor iemand die diep in de obscuriteit zit, kan juist een breder gedragen plaat verfrissend werken. Ik denk vooral dat balans heel belangrijk is in de lijst.

Ik kan zelf niet langer dan een halve minuut naar the National luisteren, maar heb het stuk van Harm met veel plezier gelezen. Hij heeft me overtuigd, niet van de band, maar van zijn enthousiasme, en daar gaat het om. Ik heb toch heel even met een ander oor naar The National geluisterd en snapte wat hij bedoelde, al zal ik nog steeds niet uit mezelf The National opzetten. Daarvoor staat die band te ver van mijn smaak af en dat geeft niet. Dat maakt mij niet elitair denk ik en het maakt Harm niet iemand met een slechte muzieksmaak.

Je kunt niet verwachten dat Bob Rusche, man van het experimentele radioprogramma X-rated, de keuze van jonge indiefanaat Harm de Kleine kan waarderen en andersom. Maar ondertussen ben ik juist erg blij dat beide tegenpolen hebben bijgedragen en wellicht vinden ze elkaar bij Loop, de keuze van Theo Ploeg, of bij Dimlite, de keuze van Atze de Vrieze. Juist dat is de bedoeling van Spotifette. Verschillende mensen uit verschillende hoeken bij elkaar brengen met muziek uit verschillende hoeken.

Nog een compliment voor de vele enthousiasmerende verhalen op deze blog. Mooi dat jullie ook allemaal zo goed elkaars verhalen hebben gelezen en naar elkaars tracks hebben geluisterd. Juist dát is de bedoeling. En die discussie mag best fel zijn, juist in die discussie komen mensen bij elkaar en leren ze van elkaar.

En terwijl ik dit schrijf denk ik: laten we over een jaar een Spotifette feestje organiseren! Zonder DJ, maar met een Spotify playlist waaraan iedereen die bijgedragen heeft een drietal nummers toevoegt. Popjournalisten genoeg om promotie te maken, een leuke popzaal of geschikt café in Nederland moet ook wel lukken. We zullen vast voor een goede baromzet zorgen.

Graag wil ik de volgende schrijver, Norbert Pek, maar ook allen die daarna volgen, aanmoedigen om notie van de discussie te nemen en vervolgens zijn eigen (on)verstandige keuze te maken voor een nieuwe track en een nieuwe scribent. Spotifette gaat over je overgeven aan de keuze van iemand anders. Waardeer die keuze of niet, maar lees de stukjes, luister naar de tracks en treed erover in discussie!

Peter Meeuwsen

Comments
  1. pzantingh says:

    Prima uitleg. Wat mij stoorde was uiteraard niet dat over een keuze gesproken werd, dat is juist het leuke aan muziek en aan dit initiatief. Wel dat het onder één hoedje gebeurde, zonder de bewuste scribent erbij te betrekken en in dusdanig denigrerende bewoordingen dat ze voor de beoogde discussie geen ruimte lieten. Dát meende ik te moeten aankaarten.

    Goed dat de ‘vader van Spotifette’ de koppies weer even dezelfde kant op krijgt. Ik kijk uit naar het feestje!

  2. […] is goed dat Peter Meeuwsen hieronder tot rust maant en dat hij aangeeft waar Spotifette over moet gaan. Toch houd ik de discussie nog […]

Leave a comment